Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament de Lladorre i Endesa presenten els actes de celebració del 50è aniversari de la Central Hidroelèctrica de Tavascan

DIMARTS 13 JULIOL 2021

• La Central Hidràulica de Tavascan, que es va inaugurar l’any 1971, té la peculiaritat de trobar-se a 500 metres de profunditat dins la muntanya i tenir un dels salts d’aigua més importants d’Europa

• Avui s’ha estrenat el logo commemoratiu de l’efemèride que posa de manifest la importància de l’activitat energètica en la història del municipi i que ha estat dissenyat al territori.

• A més, s’han reprès les visites a la central, aturades durant mesos a causa de la Covid, i s’ha posat en marxa el primer punt de recàrrega per vehicle elèctric a la vila que ha de permetre potenciar un turisme més sostenible i facilitar la mobilitat lliure d’emissions als entorns del Pirineu català.

L’Ajuntament de Lladorre i Endesa han presentat aquest matí els actes de celebració per a la commemoració del 50è aniversari de la inauguració de la Central Hidràulica de Tavascan, ubicada al poble de Tavascan, al municipi de Lladorre. Ho han fet estrenant, en primer lloc, el logo commemoratiu de l’efemèride, tota una declaració d’intencions de l’esperit d’aquesta celebració ja que posa de manifest la importància de l’activitat energètica a la història del municipi i, a més, ha estat elaborat al territori.

La programació d’activitats per commemorar el 50è aniversari de la instal·lació s’inicien avui i s’estendran al llarg de l’any fins a l’estiu de 2022. L’acte central tindrà lloc al mes de setembre, quan està previst realitzar una trobada a la mateixa central amb treballadors, ex-treballadors, veïns i veïnes del poble i representació institucional. En aquesta jornada s’inaugurarà, també, el nou espai divulgatiu a l’interior de la central, entre d’altres coses. Així mateix, en els següents mesos, s’organitzaran un seguit de trobades i activitats totes elles amb l’objectiu de promoure el turisme industrial i la seva riquesa, dels quals Tavascan en vol ser un referent, aprofitant aquest aniversari.

El tret de sortida realitzat avui s’ha fet coincidir amb la represa de visites a la central hidràulica, que suposen un complement de la visita al Centre d’Interpretació de l’Aigua de Tavascan on s’explica la història de la construcció del complex i es fa una aproximació als conceptes bàsics de la generació d’energia hidroelèctrica. Una de les novetats que oferirà el Centre enguany, es la projecció d’un nou documental divulgatiu al voltant d’aquesta temàtica. Posteriorment a les explicacions que es fan al Centre, es realitza una ruta per l’interior d’aquesta infraestructura hidroelèctrica que té una durada d’una hora i mitja i permet conèixer, en viu i en directe, com s’aprofita la mateixa força de l’aigua per generar energia lliure d’emissions.

A més de la peculiaritat de trobar-se dins les entranyes de la muntanya, en una autèntica caverna, cal destacar que es tracta d’una central reversible, una de les primeres d’aquest tipus que hi va haver a l’estat espanyol. La represa de l’organització de visites guiades just abans de la campanya estival, és una bona notícia ja que amplia la ja de per sí rica i variada oferta turística i atractiu del territori. Així, entre l’oferta turística de la zona amb diferents rutes i excursions, visites al nombrós patrimoni arquitectònic, etc. A l’hivern, la visita també es pot complementar amb les activitats de neu que ofereixen les pistes d’esquí del municipi.

Fitxers adjunts

Galeria d'imatges