Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Demà es compleixen 50 anys de la posada en marxa de la Central Hidràulica de Tavascan

DIMARTS 30 NOVEMBRE 2021

El 30 de novembre de 1971 es va posar en marxa la central, un complex singular que es troba a 500 metres de profunditat dins la muntanya i que té un dels salts d’aigua més importants d’Europa.

D’entre les diferents activitats previstes per Endesa i l’Ajuntament de Lladorre per celebrar l’efemèride, de moment s’ha instal·lat una turbina commemorativa al municipi de Tavascan i s’ha renovat l’espai informatiu i didàctic dins la central, obert a visites.

La central, 50 anys i més de 7 milions de MWh de producció després, segueix aprofitant la força de l’aigua per a produir energia lliure d’emissions alhora que contribueix al desenvolupament econòmic i social del territori.

Tal dia com demà, un 30 de novembre d’ara farà 50 anys, la Central Hidroelèctrica de Tavascan produïa el seu primer megawatt d’energia. Mig segle i més de 7.323.000 MWh després, la central segueix aprofitant la força de l’aigua per a produir energia lliure d’emissions amb sistemes, això sí, d’última tecnologia i en gran part digitalitzats. El complex hidroelèctric, que té la singularitat de trobar-se a 500 metres de profunditat dins la muntanya i tenir un dels salts d’aigua més importants d’Europa, va marcar l’esdevenir econòmic i social del territori i encara ara, avui, n’és un eix vertebrador.

Amb motiu de la commemoració del seu 50è aniversari, Endesa i l’Ajuntament de Lladorre van presentar el passat mes de juliol un logo commemoratiu, creat especialment per l’ocasió, així com un calendari d’actes de celebració que es preveu es realitzin en els propers mesos, tals com un acte institucional a la central o un webinar sobre la història de la mateixa. De moment, entre les accions realitzades, destaquen l’estrena d’un nou espai expositiu realitzat per la Fundación Endesa i que es pot veure en les visites guiades a la central i la instal·lació d’una turbina a la rotonda de sortida del poble de Tavascan. Es tracta d’una turbina de tipus Pelton, que va funcionar a la central de Tavascan entre els anys 1971 i 2010, i que des de fa unes setmanes recorda a visitants i habitants de l’entorn la importància i el compromís d’aquesta infraestructura en el passat i també, present i futur del territori.

Per a més informació consulteu la nota de premsa:

Fitxers adjunts

Galeria d'imatges